RC Östhammar

Grundades lördag 17 maj 1969
Klubb 13051 - Distrikt 2350 - Charternummer Den 3 mars 1969 hölls ett första konstituerande sammanträde och en interimsstyrelse bildades. En av initiativtagarna, Arne Pettersson valdes till charterpresident med Åke Bengtsson och Åke Ginman som 1:e respektive 2:e vicepresidenter. Sten Lindholm (fortfarande medlem) utsågs till sekreterare. Fadderklubb var Stockholms Norra RK (medlemmen Carl Göran Åhlund i denna klubb var en av tillskyndarna). Efter detta fortsatte en period av hög aktivitet innebärande kontaklter med Rotarydistriktet och centrala ledningen i Evanston USA. Under denna tid bidrog fadderklubben med råd och stöd.

Charterhögtiden hölls den 27 juni med början i Hökhuvuds kyrka och fortsatte därefter på Östhammars Stadshotell. Inklusive gäster deltog 42 personer. Charterbrevet, som bekräftar att klubben införlivats i Rotary överlämnades av distriksguvenören Bo Vson Lindqvist på uppdrag av världspresidenten. Antalet klubbmedlemmar vid detta tillfälle -chartermedlemmar- var 24 herrar. Kvinnor som medlemmar var på den tiden inte formellt möjligt. Av chartermedlemmarna är i dag en fortfarande med i klubben, Sten Lindholm.

Den nybildade klubbens verksamhet följde det mönster som vi fortfarande följer inom Rotary med program och aktiviteter som ligger i linje med organisationens grundidéer. Medlemsantalet har varierat. Som högst har antalet varit 39, som lägst 19. Under åren 1969 till 2015 har drygt ett hundra herrar och damer varit medlemmar kortare eller längre tid. Av medlemmar som invaldes under de första fem åren är utöver chartermedlemmen Sten Lindholm kvar även Lennart Sundberg (1969) och Kurt Angéus (1972).

Efter det att kvinnor välkomnats som medlemmar i Rotary (egentligen efter ett beslut i USA:s högsta domstol) har allt fler kvinnor invalts i världsorganisationen. Den första kvinna som invaldes i Östhammars Rotaryklubbvar Ammie Sjöwall-Nilsson, Öregrund, 1996. Klassifikation Shipping.

Upptagningsområdet för klubben har sedan grundandet varit orter inom nuvarande Östhammars kommun. Vid chartertillfället tillhörde Gimo annat län än Östhammar. Orter som Öregrund, Gimo, Österbybruk och Hargshamn har alltid ansetts naturliga rekryteringsorter. Tider och platser för mötena har varierat över tiden. Åren närmast efter grundandet hölls möten sommartid i Öregrund. Det rörde sig då om lunchmöten. Så länge gamla Stadshotellet i Östhammars fanns kvar upplevdes detta som en naturlig mötesplats, i synnerhet vintertid. Efter Stadshotellets rivning användes restaurangerna Jollen, Glenn Miller och Golfrestaurangen som mötesplatser. Numera har klubben sina möten på Sjökrogen vid det nyanlagda Sjötorget i Östhammar. Frågan om lämpligaste veckodag och frågan om lunch- eller kvällssammanträden har dryftats och prövats utifrån olika utgångspunkter. Den numera rådande ordningen med kvällsmöten på måndagar har accepterats som den mest tilltallande lösningen.

Generellt kan hävdas att klubbens programverksamhet över åren hålli en mycket hög kvalitet. Kvällssammanträden ger därvid en mera avspänd miljö än de ofta tidspressade lunchmötena. Programmen har levt upp till rollen som kunskapsförmedlare inom olika delar i samhället. Industrier och företag har generöst varit värdar för många Rotarybesök inder årens lopp.

Aktiva medlemmar 15
- Herrar 14